Trainingen

'Nu weet ik weer waarom ik ooit voor dit werk heb gekozen,'


Hoe maak je als zorgmedewerker beter contact met cliënten? En hoe beïnvloedt je stemming en sfeer?
Hoe kun je daarbij je stem inzetten als hulpmiddel? 

Met meer dan tien jaar ervaring op het gebied van verbaal en non-verbaal contact maken, dragen we onze kennis en ervaring graag over. Aan iedereen die betrokken is bij de zorg van mensen die langdurige zorg nodig hebben: van bestuursleden tot mantelzorgers. Hieronder laten we je kort kennis maken met twee van onze trainingen. Op verzoek maken wij ook trainingen op maat. 

1. Training ‘De impact van oprecht contact’

Contact maken met mensen die van zorg afhankelijk zijn, kan ingewikkeld zijn. De training ‘De impact van oprecht contact’ laat zorgmedewerkers in het bijzonder ontdekken hoe ze nog beter aandacht kunnen geven aan de mens achter de cliënt en met welk effect. Zónder dat het meer tijd kost.

We lichten de inhoud van deze training in deze video toe, klik HIER.

workshop oprecht contact
De training is een vrolijke, energieke en motiverende training. In het eerste deel van de training (+/- 2 uur) onderzoeken we verschillende manieren hoe non-verbaal contact te maken. Middels interactieve opdrachten ontdekken we de antwoorden op vragen als: Hoe kun je je lijf inzetten op de werkvloer? Wat staat er te lezen in je gezichtsuitdrukking? Hoe komt je houding over op een ander? Welke invloed heeft de snelheid van je bewegingen? 

In het tweede deel van de training (+/- 1,5 uur) ontdekken we wat de kracht van klank is. Wat voor effecten hebben geluid en muziek op cliënten? En hoe kunnen muziek, geluid en stemgebruik stemmingen in de ruimte beinvloeden? We zullen spelen met geluid en onze (zang)stem. Geen paniek: je hoeft absoluut geen zanger te zijn. We geven geen optreden, maar zullen op een zangerige manier improviseren op basis van dagelijkse situaties op de werkvloer. 

Resultaten van de training

De deelnemers:

• kennen nieuwe mogelijkheden om contact te maken

• kunnen zich de nieuwe ‘contactuele’ vaardigheden eigen maken

• zijn zich bewust van het effect van hun (zang)stem

• hebben nieuwe praktische handvatten voor het omgaan met cliënten

• zijn bevestigd in wat ze bewust of onbewust al heel goed doen

Kortom: de training is een actieve, workshop-achtige training waarbij we op speelse wijze verschillende manieren van contact maken onderzoeken. Nadien hebben we geleerd hoe we, van mens tot mens, in contact komen en blijven. Oók in situaties waarin een cliënt boos of verdrietig is of heel erg in een eigen wereld leeft. 

Meer weten? In onze digitale folder onderaan deze pagina vertellen we je graag meer. 
In deze video zie je een klein fragment van heupschuddende cursisten onder leiding van trainer Paul. 

'Ik ben totaal geen zangeres. Dat bleek gelukkig niet uit te maken.
Ik heb echt heel veel geleerd.'




2. Training ‘Ken je kracht'

De training 'Ken je kracht' is een door ons nieuw ontwikkelde training, waarbij zelf ervaren en beleven centraal staat. Tijdens deze training (her)ontdek je je eigen krachtbronnen en hoe je deze in de praktijk van alledag kan inzetten.

Jij als zorgmedewerker hebt voor de zorg gekozen, omdat je waarschijnlijk van mensen houdt en graag anderen helpt. Veel zorgmedewerkers zijn echter door de gebeurtenissen van de afgelopen jaren en de regelgeving minder vanuit hun eigen kracht gaan werken. Als je met plezier wil blijven werken, is werken vanuit je eigen kracht belangrijk. Jouw kracht staat centraal. We beginnen daarom met aandacht voor jou. Wat is jouw verhaal?
Waar word jij blij van? Wat heb jij nodig? Want jíj telt! 

Tijdens de training leer je hoe je dichtbij jezelf kan blijven en hoe je de ander een veilig gevoel kunt geven. Je intuïtie wordt aangescherpt, je krijgt meer inzicht en we leren je reageren op situaties. Niet vanuit trucjes,
maar vanuit je eigen kracht. Dit helpt je in je omgang met cliënten, maar ook met familie-leden en collega’s.
In de folder onderaan deze pagina lees je meer over de training. 

'We hebben de hele middag geoefend. Het was heel herkenbaar en dichtbij: dichtbij de ander en dichtbij jezelf.'

Vervolgtrainingen en trainingen op maat

Wil je een vervolg geven aan een training? Dat kan. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een training waarbij je dieper ingaat op de afstemming op anderen. Deze training doen we met een kleinere groep en is veel persoonlijker. De deelnemers ontdekken meer over wat ze oproepen bij de ander. Je kunt ook kiezen voor een training die meer is toegespitst op het gebruik van muziek en dans tijdens het dagelijks werk. De deelnemers leren wat ze hiermee kunnen en hoe ze dit op een eigen manier kunnen vormgeven. Aanvullend verzorgen we ook trainingen op maat. Bij interesse vragen we je hierover contact met ons op te nemen.