over onze trainingen

Afstemmen op cliënten

Hoe maak je als zorgmedewerker beter contact met cliënten? En hoe beïnvloedt je stemming en sfeer? De korte, inspirerende trainingen van Diva Dichtbij geven hiervoor praktisch handvatten. 

Diva Dichtbij heeft meer dan tien jaar ervaring in het afstemmen op, en contact maken met, mensen. Wij gebruiken onze stem en zingen. Maar we doen veel meer om authentiek contact te leggen. Verbaal en non-verbaal. We dragen onze kennis en ervaring graag over aan iedereen die betrokken is bij de zorg voor kwetsbare mensen.

Training ‘Beter contact’

Contact maken met mensen die van zorg afhankelijk zijn, kan soms best ingewikkeld zijn. De training ‘Beter contact’ laat zorgmedewerkers ontdekken hoe ze nog beter aandacht kunnen geven aan de mens achter de cliënt. Zónder dat het meer tijd kost. Een vrolijke, motiverende training met een positief effect op het contact tussen zorgmedewerkers en cliënten. De deelnemers aan de training oefenen vooral met de uitwerking van non-verbale manieren van contact. Ze leren hoe ze echt, van mens tot mens, in contact komen en blijven. Oók in situaties waarin een cliënt boos of verdrietig is, of heel erg in een eigen wereld leeft.
 

Training ‘De kracht van klank'

De training 'De kracht van klank' maakt deelnemers bewust van van wat geluid en muziek doen met cliënten. Aan de hand hiervan leren de deelnemers hoe ze met geluid kunnen spelen om de stemming en de sfeer te beïnvloeden. In de training komt zowel de impact van dagelijkse geluiden  als het effect van verschillende soorten muziek aan de orde. Tijdens de training gaan de deelnemers ook zelf zingen. Bijzondere zangkwaliteiten zijn echter absoluut niet vereist. Het gaat namelijk niet om een 'optreden' maar eerder om zangerig improviseren op basis van dagelijkse situaties in het werk. En ook in deze training is er aandacht voor het afstemmen op cliënten.

Vervolgtrainingen

Wilt u een vervolg geven aan een training? Dat kan. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een training waarbij u dieper ingaat op de afstemming op anderen. Deze training doen we met een kleinere groep en is veel persoonlijker. De deelnemers ontdekken meer over wat ze oproepen bij de ander. U kunt ook kiezen voor een training die meer is toegespitst op het het gebruik van muziek en dans tijdens het dagelijks werk. De deelnemers leren wat ze hiermee kunnen en hoe ze dit op een eigen manier kunnen vormgeven.

 

Resultaten van een training

De deelnemers:
• kennen nieuwe mogelijkheden om contact te maken
• kunnen zich de nieuwe ‘contactuele’ vaardigheden eigen maken
• zijn zich bewust van het effect van hun (zang)stem
• hebben nieuwe praktische handvatten voor het omgaan met cliënten
• zijn bevestigd in wat ze bewust of onbewust al heel goed doen


Reacties van deelnemers

“We hebben de hele middag geoefend. Het was heel herkenbaar en dichtbij; dichtbij de ander en dichtbij jezelf.”

“Nu weet ik weer waarom ik ooit voor dit werk gekozen heb.”

“Ik zie mezelf niet bepaald als een zangeres. Dat bleek gelukkig niet uit te maken. Ik heb echt heel veel geleerd.”
 

Meer informatie en boeken

Wilt u meer weten? Of uw wensen bespreken? Bel ons even: 0314 35 92 45. Of stuur een e-mail naar post@divadichtbij.nl.

Over de training 'Beter contact' is ook een folder met uitgebreide informatie beschikbaar.